Het werven en selecteren van nieuwe medewerkers vanuit een Cultural Fit recruitment krijgt een steeds dominantere rol in de huidige recruitmentmarkt. Wij zijn van mening dat er zonder deze fit tussen de werkgever en de kandidaat er geen match is.
Er word vaak bij het invullen van de vacature hoofdzakelijk gekeken naar passende vaardigheden en ervaring . Juist de Culteral Fit zorgt ervoor dat zal de medewerker zich meer verbonden en begrepen voelt binnen de organisatie waardoor hij betere prestaties levert en loyaal is aan de organisatie.
Een Cultural Fit is een match tussen werkgever en kandidaat op basis van gedeelde drijfveren, waarden en motivatoren. Hoe beter de werknemer past bij de organisatie hoe gelukkiger hij is en hoe beter hij zal presteren. Daarom vinden wij het belangrijk om maatwerk te leveren en gaan we elke nieuwe vacature op zoek naar die ene unieke kandidaat passend bij de organisatie.
Het is relatief eenvoudig om een goede kandidaat te vinden op basis van opleiding en ervaring. Maar dit geeft geen garantie dat deze kandidaat het beste past bij de organisatie. Een kandidaat die geselecteerd wordt op waarde, normen en mentaliteit aansluitend op de visie van de organisatie voelt samenhorigheid en vertrouwen. Een goede recruitmentpartner verdiept zich vanuit interesse in de organisatie en de kandidaat.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gelukkige werknemers die zich begrepen en verbonden voelen met de visie en missie van het bedrijf niet alleen productiever zijn en beter presteren, maar gemiddeld ook langer in dienst blijven binnen de organisatie. Een goede match resulteert daarom uiteindelijk in een besparing op de wervingskosten.
Een goede match met de werkgever maakt werknemers gelukkig, zelfbewust en het verhoogt de motivatie om te blijven ontwikkelen. Daarnaast spelen verwachtingen en ervaringen, leiderschapsstijl, gedrag en ambitie bij Cultural Fit een belangrijke rol. Cultural Fit is daarom sterk verbonden aan de identiteit van de organisatie en het werkgeversmerk (Employer Brand). Een open communicatie met de externe Recruitmentpartner is belangrijk zodat deze een goede inschatting kan maken welke kandidaat een Cultural Fit is.
Quality of Hire
De Quality of Hire hangt sterk samen met de Cultural Fit van kandidaat en organisatie. Het is waarschijnlijk de belangrijkste parameter waarop een succesvolle aanname van een nieuwe medewerker na verloop van tijd wordt gebaseerd. De tijd waarin een kandidaat is aangenomen (Time to Hire) en de gemaakte recruitmentkosten (Cost per Hire) zeggen weinig over de kwaliteit van een kandidaat. De kans van slagen van een nieuwe medewerker hangt nauwelijks af van zijn vaardigheden (skills), maar vooral van zijn persoonlijke match (personality) met de organisatie. Een veel gehoorde uitspraak is: ‘hire for attitude and train for skills’.
Onderzoek van CompanyMatch onder 550 respondenten toont aan dat 60% al eens ontslag heeft genomen vanwege een bedrijfscultuur die in strijd was met de persoonlijkheid. Deze resultaten geven inzicht in de cruciale rol van Cultural Fit en de effecten op de relatie tussen een werkgever en (toekomstige) werknemers.
Voordelen voor de werkgever van een Cultural Fit gebaseerde recruitment strategie:
- Verbeteren van de Quality of Hire
- Snellere onboarding van nieuwe medewerkers
- Gelukkigere, productievere en beter presterende werknemers
- Besparen op wervingskosten door het verminderen van mismatches
- Werknemers blijven gemiddeld langer in dienst
- Hogere inzet en tevredenheid van werknemers
- Positieve impact op de bedrijfscultuur
CV-Recruits doet de werving en selectie al jaren vanuit een Cultural Fit recruitment. Wilt u ook Managers en Sales Professionals voor uw organisatie die op basis van de Cultural Fit zijn geselecteerd. Neem dan contact met ons op! Wij plannen graag een kennismaking.